Friday, December 16, 2011

Jom GANYANG Aedes!!!

Gituh kan kali ni entry kemasyarakatan...hehe...untuk kesedaran bersama ye korang...sebenarnya aku tengah melahu tengok blog orang pastu ternampak iklan nuffnang pasal Aedes...terus lah bukak and jawab jawab kuiz...gituh kan...terus feeling feeling zaman sekolah rendah kejap masuk kuiz kesihatan dan kalah... -__-'' hampeh...



 Gituh lah slogan kan...mantap nak GANYANG...hahaha...kuiz ni ala ala game gituh...korang boleh try jawab kuiz sambil menimba ilmu sekaligus...ni link aku bagi...click kat sini ---> GANYANG


Oh dengan bangga nya aku menjawab semua betul...untuk percubaan kedua...haha...hampeh tau...yang tak boleh blah tu ayat dia...mahu cuba lagi???miahaha...


 Oh kalau salah dia kuar mcm ni...sumpah funny wei...terasa macam kene marah...hahaha...sila pilih tu tak boleh blah...sila click picture untuk tumbesaran...


Oh mesti korang tertanya tanya kan...napa lah tiba tiba aku buat entry pasal Aedes ni...hahaha...sebab dulu adik aku pernah kene demam denggi...dia ni jenis nakal tak ingat dunia...tetiba je ada seminggu tu dia cam lemah je...demam...aman semua orang sekejap...so arwah mama aku pun bawak lah dia pergi hospital...jap lagi kene tahan wad kan...yang tak boleh blah dia siap berlagak sebab dapat naik ambulans...hampeh...lepas tu amek kau kene cucuk air bagai...100 plus berbotol botol doktor suh minum...

Lepas tu dalam minggu yang sama ada budak blok lain kene denggi jugak...so dengan itu kawasan perumahan kitaorang telah di serbu oleh jabatan kesihatan dan diaorg pun buat fog spray tu...sebab blok aku blok paling hujung maka kene spray lama sikit...hahaha...dan lepas tu semua semak samun tepi blok telah di tebas oleh orang orang flat yang bergotong royong...semua tempat tempat yang mengundang pembiakan nyamuk telah di hapuskan...gituh mantap tak penggunaan ayat ayat aku...hahaha...


Nie budak kene denggi tu...hahaha...masa orang tengah spray fog tu aku dengan adik aku lagi sorang tolak tolak dia kat fog tu...supaya semua kuman mati kene fog...jahat kan...hahaha...


Sejak dari kejadian beberapa budak kene denggi tu terus dah takde dengar lagi kawasan rumah kitaorg kene denggi lagi...mantap kan...selain kawasan rumah kitaorg dah takde tempat untuk nyamuk bermadu kasih dan bertelur...ini adalah salah satu sebab lain...



Rumah kitaorg selalu banjir kalau hujan lebat!!! Hahaha...tak sempat nak menetas dah kene hanyut dah...nasib baik jenis banjir yang sekejap je...and terus kering...yang tinggal hanyalah pasir tanah merah...hahaha...tu pun bila kering je orang yang duduk di tingkat bawah skali akan cuci...hahaha...seb bek aku dak atas skali...huhu...

Ni aku jumpa iklan hapuskan Aedes dengan denggi yang tak boleh blah...


Wah!!! Syurgaku... <---tak boleh blah...mati aku gelak guling guling...

So korang semua...sila lah menjaga persekitaran korang ye...dan kalau demam sila lah berjumpa doktor...jangan lengah lengah yer...boleh membawa maut denggi ni...akhir kata marilah kita laungkan...


GANYANG AEDES!!!


Note : Pesanan dibawa oleh Jabatan Kesihatan...gituh lah kan...


AAA

No comments: